اینفوگرافیک چیست؟

اینفوگرافیک (INFOGRAPHICS) به بازنمایی بصری یا نمایش داده‌ها‎ با استفاده از شکل یا نمودار گفته می‎شود که بیانگر اطلاعات به زبان تصویری برای مخاطبان است. کاربرد اینفوگرافیک بدین خاطر است که، حجم قابل توجهی از مطالب در کوتاه‎ترین زمان ممکن بصورت بصری به مخاطبان انتقال داده شود. این کار سرعت یادگیری خوانندگان مطالب طولانی را افزایش می‎دهد که می‎تواند بصورت جدول، متن یا تصویر ارائه شود. در این روش اطلاع رسانی، تجسم اطلاعات و داده‌ها‎ برای مخاطبان تسهیل شده و در نتیجه انتقال پیام با محدودیت کمتری صورت می‎گیرد. در جدول‌ها‎یی که طراحی می‎شود، داده‌ها‎ به شکل مرتبی آنالیز می‎شود، این امر پیام‌ها‎ی مبهم و پیچیده را به شکل ساده ای بیان می‎کند.

تاریخچه اینفوگرافیک

واژه اینفوگرافیک به نظر چیز جدیدی می‎رسد اما نکته ای که در آن نهفته است اینکه قدمت آن به ۵ هزار سال پیش بر می‎گردد و اولین نمونه آن را هیروگلیف اختراع کرده است. نقاشی‌ها‎یی که در مصر باستان بر روی دیواره غارها استفاده می‎شد نیز دال بر اینفوگرافیک می‎باشد. لئوناردو داوینچی یکی از نقاشان معروف ایتالیایی نیز در کار خود از اینفوگرافیک استفاده کرده است.

ویلیام پلیفیر در سال ۱۷۸۶ اولین نمونه موفق اینفوگرافیک مدرن را ارائه داد. اتو نویرات تلاش زیادی کرد تا برای ترویج آموزش چاپی ـ تصویری از روش اینفور گرافیک استفاده نماید. آداپتورهای اولیه اینفوگرافیک در ایالات متحده شامل مجله فورچون، شیکاگو تریبون و نیویورک تایمز بوده است.

سرانجام با روی کار آمدن کامپیوتر حجم وسیعی از انواع اینفوگرافیک ارائه گردید. شرکت اپل با استفاده از یک روزنامه و با به کارگیری یک برنامه کاربردی با نام MacDraw سعی داشت تا پیام‌ها‎ی خود را به مخاطبان منتقل سازد. در حال حاضر وب سایت‌ها‎ به عنوان مهمترین کاربران اینفوگرافیک به شمار می‎روند.

اینفوگرافی

مزایای استفاده از اینفوگرافیک در محتوای سایت ها

-تسهیل فهم محتوا

-افزایش سرعت انتقال پیام به مخاطبان

-خلاصه کردن متن در یک تصویر یا جدول و در نتیجه صرفه‌جویی در وقت مخاطبان

دلایل اهمیت اینفوگرافیک

-تجزیه و تحلیل داده به منظور کشف روابط علت و معلولی

-نظارت بر پارامترهای خاصی که در محتوا صورت گرفته است

-بارگذاری مطالب بیش از حد در سایت، مجله، کتاب و … مخاطب را از خواندن باز می‎دارد. اینفوگرافیک با فشرده سازی و نمایش اطلاعات در یک روش تصویری، موجب ترغیب مخاطب برای خواندن مطلب می‎شود.

عناصر تشکیل دهنده اینفوگرافیک

برنامه نویسی رنگ؛ به هر میزان رنگ‌ها‎یی که در اینفوگرافیک استفاده می‎شود، جذابتر و با هنرمندی بیشتری انتخاب شوند، در جذب نظر خواننده تاثیرگذارتر خواهند بود.

گرافیک؛ استفاده از طرح‌ها‎ی گرافیکی که یادآور پیام خاصی باشند بطوری که ذهن مخاطب با دیدن آنها به سمت و سوی خاصی سوق پیدا کند، یکی از مواردی است که در اینفوگرافیک باید مد نظر باشد.

آیکون‌های مرجع؛ آیکونهای مرجع به تصاویری گفته می‎شود که در قسمت اول متن قرار می‎گیرد. این تصویر باید نسبت به سایر تصاویر از جذابیت بیشتری برخوردار باشد بطوری که بتواند مخاطب را برای خواندن ادامه مطلب ترغیب نماید.

نقش اینفوگرافیک در رسانه‌ها

اینفوگرافیک حرکتی، نقش عمده ای در سینما و ارائه بازی می‎کند. اطلاعات پی در پی و مداومی که از سوی رسانه‌ها‎یی چون تلویزیون ارائه می‎شود، یک نوع انفوگرافیک به شمار می‎روند. برای مثال انیمیشن‌ها‎ و فایل‌ها‎ی پاور پوینت در ردیف اینفوگرافیک می‎باشند.

انواع اینفوگرافیک

اینفوگرافیک در موارد زیادی استفاده می‎شود از جمله؛ بخش‌ها‎ی دولتی، شرکتهای خصوصی، پزشکی، مهندسی، تحقیق و توسعه و … . انواع خاصی از اینفوگرافیک توسط افراد با تخصص، طراحی می‎شود که در زیر به شرح هر یک می‎پردازیم:

اینفوگرافیک‌های علت و معلول

این نمودار توضیح روابط عِلی بین مراحل مختلف فیزیکی یا مفهومی متن می‎باشد. برای مثال، علل رکود اقتصادی در ایالات متحده و اثر آن بر اقتصاد جهانی.

اینفوگرافیک‌های زمانی

اینفوگرافیک زمانی که یک رویداد یا فرآیند در یک زمان خاص اتفاق افتاده باشد را توضیح می‎دهد. در این نوع ارائه اطلاعات در یک جدول زمانی خوانندگان را قادر به تجزیه و تحلیل مراحل مختلف یک فرایند در طی زمانهای مختلف می‎نماید. به عنوان مثال، نموداری که رشد فروش محصول در طی یک دوره زمانی خاص را نشان می‎دهد، یک اینفوگرافیک زمانی به شمار می‎رود.

اینفوگرافیک کمی

اینفوگرافیک کمی انتقال داده‌ها‎ی آماری به خوانندگان را با سرعت و وضوح خاص، می‎گویند. در این روش، نمودار خطی، نموداری نواری، جدول و لیست نقش مهمی را ایفا می‎کنند. ابزارهای آماری مانند نمودار پای می‎تواند در ارائه خلاصه ای از داده‌ها‎ی پیچیده کمک کند. اینفوگرافیک کمی به عنوان نمودار جریان از یک ساختار سازمانی عمل می‎کند که سلسله مراتب و مسئولیت‌ها‎ی مختلف را شرح می دهد.

اینفوگرافیکِ جهت

اینفوگرافیکِ جهت می‎تواند برای خوانندگان از طریق اطلاعات حرکت، اعداد، نمادها، آیکون‌ها‎، نمودارها، جداول، نمودارها، فلش و … برای برقراری ارتباط میان داده‌ها‎ استفاده ‎شود. برای مثال علامت‌ها‎ی راهنمایی و رانندگی، مقیاس‎های موجود در نقشه‌ها‎، علامتهای راهنما در کوچه‌ها، بزرگراه‎ها و خیابانها نمونه ای از اینفوگرافیک جهت به شمار می‎روند.

اینفوگرافیک محصولات

اینفوگرافیک محصولات را می‎توان در تابلو آگهی در کارخانه‌ها‎ و دفاتر شرکت‌ها‎ی بزرگ مشاهده کرد که به منظور انتقال اطلاعات به همه کارمندان و بازدید کنندگان صورت می‎گیرد. اینفوگرافیک محصولات توسط متخصصان و طراحان صورت می‎گیرد. ترکیب تصاویر با داده‌ها‎، موجب کم شدن فضای اطلاعات و افزایش درک مخاطبان می‎شود. برای مثال محصولاتی چون مواد غذایی نیاز به شرح و توضیح دارند، که با ایجاد یک اینفوگرافیک می‎تواند آن را خلاصه وار شرح داد.

در این  سایت سعی کرده ایم  مقالات مفید در زمینه اینفوگرافیک  را گردآوری نماییم که عناوین آنها عبارتند از :

2 Comments

  1. جهان گفت:

    بهتر بود که تعرفه خدمات رو هم مینوشتید. ممنون از شما

    • سلام جهان عزیز
      با توجه به اینکه تعرفه، به زمینه هر کار و استراتژیی که براش نوشته میشه بستگی داره. معمولا بعد از سفارش، کار برآورد هزینه میشه و در کوتاهترین زمان نتیجه اعلام میشه.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *