آموزش وردپرس قالب وردپرس قالب رايگان وردپرس درس وردپرس
بهترین اینفوگرافی­ ها چه ویژگی­هایی دارند؟ | طراحی سایت و تولید محتوا

بهترین اینفوگرافی­ ها چه ویژگی­هایی دارند؟

بهینه سازی داخلی سایت چگونه انجام میشود
مهر ۵, ۱۳۹۵
ویدیو مارکتینگ راهی برای بازاریابی محتوا
اردیبهشت ۲۳, ۱۳۹۶

بسیاری از طراحان، صاحبان کسب و کار و افرادی که  به نحوی با ارائه موضوعی به اشخاص دیگر از طریق اینفوگرافی سر و کار دارند. علاقه مند به دانستن استانداردهای یک اینفوگرافی خوب هستند. اینفوگرافی­ ها از لحاظ ساختار طراحی و فنی ویژگی­های مختلفی دارند. باتوجه به موضوع و نوع مخاطب این ویژگی­ها تغییر می کند. در حالت کلی برای تمام موضاعات باید یکسری اصول و قواعد کلی را برای طراحی یک اینفوگرافی خوب رعایت کرد. با دانستن برخی از نکات می­توان یک اینفوگرافی خوب و کاربردی را طراحی کرد. اینفوگرافی کاربردی، اینفوگرافی است که در گام اول مخاطب را جذب کند.  اینفوگرافی خوب باید ساختاربندی شده باشد و نامرتب و به هم ریخته نباشد. نظم و ساختار مناسب، درک مخاطب از موضوع را ساده­ تر می­ کند و مخاطب ارتباط بهتری با آن برقرار می­کند. شرکت ویکی محتوا برخی از مهمترین ویژگی­هایی که در هر اینفوگرافی کاربردی باید رعایت بشود را در این نوشتار به شما ارایه خواهد داد.

تصویرسازی محتوا

تصویرسازی یکی از اصول طراحی اینفوگرافی است. باید به تصویرسازی توجه ویژه­ای داشت. تصویرسازی داده­ ها باید به خوبی رعایت شود. در صورتی که تمام متن حذف شود؛ تصویر باید بتواند مفهوم طرح را برساند. برای طراحی اینفوگرافی نباید به نوشته و متن وابسته بود. بهتر است تصاویر بازگو کننده موضوع باشند. بیشتر طراحان از تایپوگرافی در طراحی­ های خود استفاده می­ کنند.

برای نمایش داده­ ها تا حد امکان از نمودار و جدول استفاده شود. حجم بالای داده­های پراکنده با فونت ریز در اینفوگرافی اصلا جالب نیست. برای تنوع در طراحی می­ توانید از انواع نمودارها و جدول­ها استفاده کنید. نمودارهای دایره­ای، استوانه ­ای… و جدول­ های رنگارنگ طراحی شما را جذاب­تر می­کند. تصویر سازی اطلاعات، طراحی را قابل فهم و زیبا­تر می­ کند.

استفاده از رنگ در طراحی اینوگرافی­ ها

پیش از طراحی اینفوگرافی با توجه به موضوع، باید چند رنگ را برای طراحی درنظر گرفت. باید توجه داشت استفاده از رنگ­های  متنوع برای مخاطب قابل قبول نیست. پس بهتر است قبل از شروع طراحی، به رنگ اینفوگرافی فکر کرد. از طرف دیگر هم استفاده از رنگ­های تیره و نامناسب برای اینفوگرافی مناسب نخواهد بود.

موضوع اینفوگرافی

اینفوگرافی خوب، اینفوگرافی است که بتواند یک موضوع را به ساده­ ترین شکل ممکن برای مخاطب شرح دهد. اینفوگرافی اگر این کار را نتواند انجام بدهد، جایگاهی در بین مخاطبان نخواهد داشت. موضوع باید جذاب باشد. اطلاعات درج شده در اینفوگرافی نیز باید برای مخاطب جدید و جذاب باشد. در گذشته اینفوگرافی­ ها شامل یک نمودار یا نهایتا یک جدول بودند. درحالیکه امروزه ما شاهد اینفوگرافی­ های طولانی با طراحی­ های خاص و منحصر به فرد هستیم. از طرفی طولانی بودن آن زیاد مناسب نیست. در اینفوگرافی­ ها باید از زیاده گویی پرهیز کرد.

 استفاده صحیح از متن در اینفوگرافی

بسیاری از طراحان تصویر سازی­های مناسبی برای اینفوگرافیک انجام می­دهند. اما از حجم زیادی از متن استفاده می­کنند. باید توجه داشت یکی از هدف­های اینفوگرافی انتقال حجم زیاد اطلاعات با سرعت و سادگی به مخاطب است. نباید از متن زیادی در اینفوگرافی­ ها استفاده شود.

درج  نشان تجاری ساده

هدف از ارائه اینفوگرافی، تبلیغات نیست. اطلاع رسانی همگانی پایه و اساس یک اینفوگرافی را تشکیل می­دهد. اما به دلیل عدم رعایت قانون کپی رایت توسط برخی افراد سود جو، طراحان به اجبار نشان تجاری شرکت­ها را به صورت واتر مارک (Watermark) در اینفوگرافی­ ها درج می­ کنند.

درک مخاطب از موضوع

هدف اصلی اینفوگرافی ارتباط با مخاطب است. مطالب اینفوگرافی­ ها اغلب پیچیده و جدید هستند، اینفوگرافی موفق باید توانایی ارتباط با مخاطب را داشته باشد. اگر مخاطب بعد از مشاهده آن، موضوع را به خوبی درک کرد. در آن زمان طراح اینفوگرافی به هدف خود رسیده است.

اغلب اینفوگرافی­ ها موضوعی را به ما القا می­ کنند که ما قبلا اطلاعاتی از آن نداشتیم. یا مطلبی را که قبلا می­ دانستیم را به شکل ساده­ تر و روان­تر با ما به اشتراک می­ گذارند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + سیزده =