آموزش وردپرس قالب وردپرس قالب رايگان وردپرس درس وردپرس
بهترین شیوه های تولید محتوا چیست؟

بهترین شیوه تولید محتوا چیست؟

بازاریابی در اینستاگرام
بهمن ۱۹, ۱۳۹۴
عوامل موفقیت یک سایت کدامند؟
بهمن ۲۴, ۱۳۹۴

شیوه های تولید محتوا

فرایند ایجاد اطلاعات و پیام‌هایی برای مخاطبان در یک زمینه خاص و ارائه‌ی آن از طرق مختلف چون عکس، ویدیو، متن و … تحت عنوان تولید محتوا شناخته می‌شود. این محتوا برای اثرگذاری و ایجاد ارزش و اهمیت در مخاطب ایجاد و تولید می‌شود؛ بنابراین موفقیت یک تولید کننده محتوا در گرو میزان اثر بخشی محتوای تولیدی وی است. حال باید دید یک محتوا چگونه می‌تواند به محتوایی با کیفیت با بیشترین میزان اثر و نتیجه تبدیل شود؟ به عبارتی بهترین شیوه‌ها برای تولید یک محتوای خوب کدام‌ها هستند؟

محتوای ما به هر صورتی که ارائه شود باید دارای اصول و پارامترهایی باشد. چه بخواهیم یک متن خوب بنویسم، یک فیلم خوب مونتاژ کنیم، یک عکس خوب ادیت کنیم، یا یک وبینار خوب داشته باشیم و …. باید از روش‌هایی بهره ببریم تا محتوای تولیدی ما تبدیل به بهترین شود. بهتر است بحث را با معرفی دو شیوه از بدترین شیوه‌های تولید محتوا شروع کنیم:

همانطور که همه ما می‌دانیم بدترین شیوه تولید محتوا کپی رایت است. در مقابل بهترین شیوه آن خلاقیت و نوآوری است. همواره محتوایی بیشترین توجه را به خود جلب می‌کند که جدای از انبوه اطلاعات و منابع موجود در زمینه‌ی مورد نظر، حرفی منحصر به خود داشته باشد که به گوش مخاطب برساند، یعنی چیزی که جای دیگری نقل نشده باشد.

یکی دیگر از بدترین شیوه‌ها، تولید محتوای تبلیغاتی است. یک تولید کننده‌ی محتوای خوب به هیچ وجه به صورت مستقیم به تبلیغ برای برند و حرفه‌ی مورد نظر خود نمی‌پردازد، بلکه تنها با معرفی آن و دادن اطلاعاتی در این زمینه به مخاطب، به صورت غیر مستقیم برای رسیدن به هدف خود اقدام می‌کند.

پس یک روش خوب فقط پرداختن به کسب و کار نیست، بلکه توجه به دغدغه‌های مخاطب یا مشتری و کشف ذهنیات وی است. انسانها سلایق، علایق و نیازهای متفاوتی دارند. باید دامنه‌ی این تفاوت‌ها را سنجید و در محتوای خود بر حسب آنها عمل کرد.

یکی دیگر از شیوه‌های خوب تولید محتوا، محتوای به‌روز و آپدیت است. به‌روز و جدید بودن محتوا بر کیفیت و کارآمدی آن می‌افزاید و بیشترین توجه‌ها را به خود جلب می‌کند. ترجمه کردن مطالب سایت‌های خارجی بهترین راه برای تضمین تازگی و نو بودن مطالب است. به طور کلی استفاده از منابع لاتین یکی از شیوه‌های تولید محتواست که اعتبار دوچندانی به محتوای تولید شده می‌دهد و اعتماد بیشتری را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند. با ذکر منبع اصلی و لینک دادن به آن، این ذهنیت در مخاطب ایجاد می‌شود که برای محتوای تولید شده وقت زیادی صرف شده و نشان دهنده اهمیت بیشتر محتوا است.

یک روش خوب دیگر استفاده از کلمات کلیدی است. انتخاب سرعنوان‌ها و تایتل‌ها با بیشترین میزان ارتباط با موضوع می‌تواند یک محتوا را در صدر جست‍‌و‌جو‌ها قرار دهد و به اثربخشی آن بیفزاید. این بستگی به میزان اطلاعات و آگاهی تولید کننده دارد. در عین حال هر چه اطلاعات در زمینه کاری مورد نظر بیشتر باشد، محتوای تولید شده نیز با ارزش‌تر خواهد بود و نکات دقیق‌تر و ظریف‌تری را به مخاطب منتقل خواهد کرد.

ارائه مصاحبه‌ها و گفت‌و‌گو با صاحبان نام در برند مورد نظر و پرسیدن سوال‌های مهم و کاربردی از آنها و ارائه آن مصاحبه‌ها به صورت متن، ویدیو و پادکست، شیوه‌ای است که می‌تواند کاربر را به دنبال محتوا بکشاند و او را به همراه همیشگی تبدیل کند چرا که با این مصاحبه‌ها اطلاعاتی به دست می‌آورد که در هیچ جای دیگری کسب نمی‌کند.

ارتباط با خود مخاطبان، نظر سنجی از آنها و سوال کردن درباره علایق و خواست‌ها و نیازهایشان و نیز مسائل و مشکلاتی که در زمینه مورد نظر پیش‌روی آنهاست، و گنجاندن آن نظرات در محتوا هم می‌تواند یکی از بهترین شیوه‌ها باشد. حتی می‌توان از مخاطبان درباره اینکه کدام شیوه‌ی ارائه محتوا را می‌پسندند سوال کرد و در ارائه‌های خود به کار بست.

بهترین بودن یک محتوا را به میزان زیادی، شیوه ارائه آن محتوا تعیین می‌کند، باید تشخیص داد که محتوای بهتر، از چه راهی به مخاطب منتقل شود. گاهی پیامی را که یک عکس منتقل می‌کند در صدها جمله هم نمی‌گنجد و گاهی یک پادکست بیشتر از یک فیلم چند دقیقه‌ایی سخن برای گفتن دارد و گاهی یک اینفوگرافی کوتاه بهتر از یک بیوگرافی چند صفحه‌ایی است. گردآوری مطالب آموزنده نیز شیوه‌ی خوبی برای تولید محتواست. کارکرد آموزشی مطالب در جذب مخاطب بسیار موثر است. قدرت دانش را نباید نادیده گرفت، دانش تولید ثروت می‌کند. بنابر مطالب گفته شده نمی‌توان تنها یک روش واحد را به عنوان بهترین شیوه تولید محتوا در نظر گرفت و به معرفی آن پرداخت بلکه طیفی از شیوه‌ها وجود دارد که با قرار گرفتن محتوا در آن طیف تبدیل به محتوایی ارزشمند و جامع خواهد شد که در قلب و ذهن مخاطبان رسوخ خواهد کرد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + 1 =