تجربه کاربری | کانتنت بازار

تجربه کاربری (UX) شامل احساسات، عواطف، تجربه، نگرش و ارزش‌‌ها‎ در استفاده از یک محصول خاص می‎ ‎باشد. تجربه کاربر ممکن است به شکل کاربردی، تجربه شده و معنادار باشد. تجربه کاربر همان خاطراتی می‎باشد که در نتیجه استفاده از یک محصول در ذهن وی نقش بسته است.
تجربه ‎کاربری درباره ‎ادراک‌های فردی و تفکراتی در رابطه با سامانه می‎ ‎باشد و بنابراین می‌تواند به عنوان یک امر ذهنی، نظری و درونی (سوبژکتیو) برشمرده شود. علاوه بر این، تجربه کاربری به معنای یک پدیده پویا و زنده محسوب شده که پیوسته و با توجه به تغییرات محیط پیرامونی، متحول می‎ ‎شود.
تجربه کاربر اولین بار توسط دکتر دونالد نورمن، محقق علوم شناختی برای توصیف اهمیت طراحی کاربر محور شکل گرفت. بر طبق نظر وی تصمیم گیری‌‌ها‎ی طراحی باید مبتنی بر نیازها و خواستهای کاربران باشد.

عناصر شکل‎گیری تجربه کاربر

آنچه باعث شکل گیری تجربه کاربر می‎ ‎شود در موارد مختلفی خلاصه می‎ ‎شود که در زیر به شرح هر یک می‎ ‎پردازیم:

–   طراحی بصری
طراحی بصری به هنوان طراحی گرافیک شناخته می‎ ‎شود که با حس بینایی در ارتباط است و به نوعی زیبا شناختی پدیده‌‌ها ‎ یا محصولات را مد نظر قرار می‎ ‎دهد. هدف از طراحی بصری، استفاده از عناصری از قبیل رنگ‌‌ها، تصاویر و نمادهایی می‎ ‎باشد که پیام خاصی را به مخاطبان خود منتقل می‎ ‎کند. اصول روانشناسی گشتالت می‎ ‎گوید: « ادراک بصری افراد بر دیدگاه شناختی آن‌‌ها ‎مؤثر می‎ ‎باشد.» به این معنا که افراد براساس دیده‌‌ها‎ی خود، نسبت به یک موضوع شناخت پیدا می‎ ‎کند و شاید بتواند گفت ۵۰% درصد نظریات و عقاید افراد نسبت به یک موضوع، پدیده و یا محصول براساس دیده‌‌ها‎ی آنهاست.

–  معماری اطلاعات
معماری اطلاعات همان آگاهی در مورد ساختار محصولات و یا سازماندهی اطلاعات محصولات می‎ ‎باشد که قابلیت حمایت یا پذیرش دارند. یکی از نکاتی که در رابطه با معماری اطلاعات وجود دارد، امکان تغییر آنها در طی زمان می‎ ‎باشد. معماری اطلاعات با علم و دانش متفاوت است. در واقع این اطلاعات در مورد اشیایی است که فرد با آنها سرو کار دارد و به صورت تخصصی نیست، بلکه یک اگاهی عمومی می‎ ‎باشد که در هنگام استفاده از یک محصول به دست می‎ ‎آید.

تجربه کاربر

مزایای تجربه کاربر

–  افرادی که در حوزه تجربه کاربر فعالیت می‎ ‎کنند، به مطالعه و ارزیابی نظرات و تجربیات کاربران در رابطه با یک سیستم، نرم افزار، محصول و … می‎ ‎پردازند. بررسی و آنالیز تجربه کاربر برای ارتقا سایت اهمیت زیادی پیدا می‎کند. با شناخت تجربه کاربر طی یک فرآیند سیستماتیک، می ‎توان روند حمایت کاربران در رابطه با سایت، میزان فروش اینترنتی محصولات، تعداد بازدیدکنندگان در یک دوره زمانی و … را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.
–  استفاده از تجربه کاربر به معنای اهمیت دادن به نیازهای واقعی کاربران می‎ ‎باشد هنگامی که تجربه کاربران آنالیز می‎ ‎شود، طراحی وب نیز بر اساس آن صورت خواهد گرفت. به عبارت دیگر در هنگام طراحی سایت باید دو چیز مد نظر طراحان قرار بگیرد: ایده‌‌ها یی که حاصل فکر ماست و دوم مسائل زیبا شناختی که مد نظر کاربران است.
دلایل ضرورت و اهمیت تجربه کاربر
–  سازمان‌‌های کوچک برای فعالیتهای اقتصادی خود نیازمند هزینه‌‌ها‎یی جهت افزایش مشتریان می‎ ‎باشند. بدین منظور میزانی از سرمایه گذاری خود را بر روی تجربه کاربر متمرکز می‎ ‎کنند. این کار اگر با برنامه ریزی دقیق و منسجم صورت بگیرد می‎ ‎تواند به افزایش راندمان کاری این بنگاه‌‌ها منجر شود.  این در حالی است که بسیاری از شرکت‌‌ها‎ی کوچک یا متوسط برای سرمایه گذاری در اینگونه موارد ضرورتی نمی بینند.
–  هنگام طراحی سایت باید زمانی را به تجربه کاربر اختصاص داد. علاوه بر این میزانی از هزینه طراحی وب سایت باید مختص بررسی تجربه کاربر باشد. این کار ممکن است در ابتدا نوعی سرمایه گذاری بی اثر تلقی شود، اما در نهایت به معنای افزایش راندمان وب سایت و جلب توجه کاربران خواهد بود.
–  تجربیات کاربران در بین وب سایت‌‌ها ‎ با یکدیگر یکسان نیست و از وب سایتی به وب سایت دیگر متفاوت می‎ ‎باشد. توجه به تجربه کاربر باید متناسب با اهداف، ارزشها، فرایند تولید محتوای سایت و خدمات وب سایت صورت بگیرد. به عبارت دیگر، تجربه کاربر در وب سایتی دیگر دقیقا به همان شکل تکرار نمی شود.

روش های اجرای تجربه کاربری

–    داستانسرایی برای کاربران
–    ارائه محتواهایی که حاوی پرسشنامه هستند به منظور آگاهی از خواست و نظرات آنان
–    بارگذاری ابزارهای تست و سنجش عمومی کاربران
–    تجزیه و تحلیل نرم افزار
–    برقراری ارتباط با کاربران

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *