آموزش وردپرس قالب وردپرس قالب رايگان وردپرس درس وردپرس
تولید محتوای الکترونیکی آموزشی

تولید محتوای الکترونیکی آموزشی

روشهای تولید محتوا
اردیبهشت ۶, ۱۳۹۵
پیدا کردن مشتریان جدید با تولید محتوا
اردیبهشت ۱۱, ۱۳۹۵

تولید محتوای الکترونیکی آموزشی چیست؟

تولید محتوای الکترونیکی با هدف استفاده از برنامه‎ها‎ی چند رسانه ای و مالتی مدیا صورت می گیرد و آموزش دروس برای دانش آموزان در راس برنامه ها قرار دارند. دانش آموزان با استفاده از این محتواها می‎توانند دروس خود را به صورت صدا، پاور پوینت، فیلم، متن و یا انیمیشن دریافت کرده و در نتیجه درک آنها از مطالب درسی افزایش یابد.

محتواهای الکترونیکی آموزشی به گونه ای تولید می‎شوند که نحوه یادگیری را برای دانش آموزان آسانتر می کند. به عنوان نمونه، برای آموزش دروس مربوط به فیزیک، باید تک به تک فرمولها، مسئله‎ها‎ شرح داده شود. در این صورت باید مسائل فیزیک به صورت نمایشی باشد تا درک آنها برای دانش آموز ملموس‎تر شود. همچنین در برخی مواقع محتوای الکترونیک می‎تواند به صورت بازی رایانه ای نیز طراحی شده باشد که تفهیم مطالب را برای کاربر تسهیل می کند.

انواع محتوای آموزشی الکترونیکی

محتواهای الکترونیک به صورتهای مختلفی تولید می شود که عبارتند از:

  • بانک‎ها‎ی اطلاعاتی و اپلیکیشن
  • تولید نرم افزارهای بازی، سرگرمی و آموزشی
  • تولید دروس آموزش براساس موضوعات کتابهای درسی
  • تولید نرم افزارهایی اموزشی برای کاربر به صورت داستانی
  • تولید اجزای مختلف آموزشی از قبیل آزمایشات فیزیک و شیمی و یا نمودار ریاضیات

نحوه تولید محتوای الکترونیکی آموزشی

به منظور تولید محتوای الکترونیکی آموزشی باید ابتدا موضوعات کتابها بررسی و تجزیه و تحلیل شوند. همچنین دانش آموزان باید در حیطه کتابها مطالبی را درک کنند و سپس برای تولید محتوای سایت اقدام کرد. از سوی دیگر موضوعاتی که برای محتوای الکترونیک انتخاب می‎شوند، باید با موضوعات کتابها انطباق کامل داشته باشند.

برای تهیه محتوای الکترونیکی، توجه به سن دانش آموزان اهمیت زیادی دارد. به عنوان نمونه، برای کودکان بین ۷- ۱۲  سال، به محتوای ساده تری نیاز است و با افزایش سن، محتواها نیز پیچیده تر می‎شوند. به بیان دیگر، در نظر گرفتن میزان هوش و توانمندی کودکان، نقش بسزایی در تاثیرگذاری محتوای الکترونیک ایفا می کند.

یک نکته مهم دیگر در تولید محتواهای الکترونیکی آموزشی، استفاده از مطالبی است که بتواند مسائل و موضوعات کتابها را برای کودکان محسوس و عینی نماید. چرا که محتوای الکترونیکی بعنوان مکمل محتواهای آموزشی در کتابها محسوب می شوند و از این رو باید در شرح و توضیحات موضوعات آنها حرکت کنند.

محتواهای الکترونیک باید ذهن دانش آموز را در موضوعات درسی درگیر و او را برای ادامه خواندن مطالب ترغیب کند. به عنوان مثال، درخواست از دانش آموز برای انجام یک آزمایش کوتاه یا حل مسئله و یا استفاده از پرسشهایی در طول ارائه محتوا می‎تواند در تاثیرگذاری محتوای الکترونیکی تاثیرات بیشتری را بر جای گذارد.

مهارت نویسنده برای تولید محتوای الکترونیک نیز از دیگر مواردی است که بر میزان یادگیری دانش آموز موثر واقع می شود. مطالعاتی که در زمینه یک موضوع انجام می شود و همچنین تجربیات نویسنده در تهیه محتوایی ارزشمند بی تاثیر نیستند و از سوی دیگر، به هر میزان که در تولید محتوای الکترونیک دقت بیشتری شود، مطالب نیز کامل و جامع بیان می شوند. از اینرو توصیه می‎شود زمان تولید محتوای الکترونیکی آموزشی در رابطه با هر موضوعی، مطالعات لازم انجام شود. کودکان و نوجوانان ذهن کنجکاوی دارند و یادگیری آنها سریعتر از بزرگسالان صورت می گیرد و هر گونه مطالب خلاف واقع می‎تواند برای همیشه در ذهن آنها باقی بماند و تاثیرات منفی خود را داشته باشد.

از سوی دیگر، دانش آموزان در دوره ای هستند که قدرت کافی برای تجزیه و تحلیل مسائل موضوعات را ندارند و نمی‏توانند بخوبی محتواهای سره را از ناسره تشخیص دهند. به همین دلیل به محض دریافت اطلاعات، آنها را در ذهن خود ثبت می کنند. از اینرو تولید محتوا باید بر واقعیت منطبق باشد.

قطعا جذابیت های بصری در فهم مطالب موثر واقع می شود. در این رابطه برای تسهیل درک محتوای الکترونیکی آموزشی می توان از تصاویر مرتبط نیز استفاده کرد. همچنین در زمان تولید محتواهای الکترونیکی آموزشی باید از بحثهای پراکنده که ذهن خواننده را مغشوش می نماید، پرهیز کرد. حاشیه پردازی و پرداختن به مواردی که ضرورتی در بحث ندارد، موجب دور شدن ذهن دانش آموز از مطالب آموزشی می شود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 2 =