آموزش وردپرس قالب وردپرس قالب رايگان وردپرس درس وردپرس
تولید محتوا روشی نوین در بازاریابی

تولید محتوا روشی نوین در بازاریابی

اهمیت ترجمه محتوا برای فروشگاه های آنلاین
اردیبهشت ۴, ۱۳۹۵
روشهای تولید محتوا
اردیبهشت ۶, ۱۳۹۵

تولید محتوا | بازاریابی |کانتنت مارکتینگ

بازاریابی محتوا یا Content Marketing به عنوان یکی از روش‎های نوین ارتباط شرکت‎ها با مشتریان است. در این شیوه تبلیغاتی، به طور مستقیم به فروش محصولات فکر نمی شود، بلکه بدون نیاز به تبلیغات، می‏توان محصولات خود را در اختیار مشتریان قرار داد. البته این روش تبلیغاتی زمانی تاثیر گذار است که با تولید محتوا همراه باشد. چرا که محتوا، جزء لاینفک بازاریابی اینترنتی محسوب می شود. برخی از مهمترین دلایل اهمیت محتواها در بازاریابی نوین عبارتند از:

  • افزایش تعداد کاربران اینترنتی که موجب شکل گیری یک کانال جدید برای نقل و انتقال وجوه در فضای آنلاین، شبکه‎های اجتماعی و تلفن های همراه شده است. این امر نیازمند یک تلاش ویژه برای گرد هم آوردن مشتریان است که از طریق بازاریابی محتوا انجام می شود. در بازاریابی محتوا تمامی محصولات در قالب تصاویر، مطالب علمی در رابطه با شرح تولید، ویدئوهای سخنرانی صاحبان شرکت و … برای کاربران منتشر می‏شود.
  • هدف از تولید محتوا، بررسی تمام جزئیات محصولات، اطلاعات مفیدی برای کاربران است که در شیوه حضوری امکان ارسال این مطالب نیست و از سوی نیز با محدودیت همراه است. این در حالی است که اظهار معایب و مزایای یک محصول و ارائه چگونگی استفاده از کالاها، از جمله اصولی است که باید در بازاریابی محتوا بیان شود.
  • با توجه به اینکه مشتریان و مصرف کنندگان امروزی، اطلاعات گسترده ای نسبت به محصولات مختلف دارند، بنابراین کار بازاریابی کمی دشوارتر است. به همین دلیل یکی از نکات مهم در تولید محتوا، ارائه اطلاعاتی است که به دور از تکرار، به مواردی جدیدی اشاره کند و در عین حال اطلاعات مفیدی را در اختیار مشتریان قرار دهد. تمام مطالبی که در قالب تبلیغات تصویری، یک بنر و یا یک پیام ساده رسانه ای منتشر می‏شود، تنها در برگیرنده نام محصول و توصیفات شعارگونه است که نمی تواند بر مصرف کنندگان تاثیر زیادی داشته باشد. به همین دلیل وجود بازاریابی محتوا ضرورت پیدا می‏کند.
  • مصرف کنندگان می‏دانند که از اهداف خود نسبت به خرید محصولات کاملا اطلاع دارند و از سوی دیگر به دلیل ورود چندین شرکت در زمینه تولید یک محصول، رقابت برای فروش و جذب مشتریان سخت تر شده است که این امر تعداد انتخاب‎های مصرف کنندگان را نیز بیشتر کرده است. اینها همه در حالی است که مشتریان نیز با خرید یک محصول از چندین شرکت، تمامی معایب و مزایای هر یک از برندها را در طی چند دوره زمانی بررسی می کنند تا بتوانند انتخاب بهتری داشته باشند. به بیان روشنتر، وفاداری مشتریان به یک برند، با امتحان کردن چند محصول کسب می شود. بنابراین نقش شرکت‎ها در اطلاع رسانی به مشتریان اهمیت پیدا می کند.
  • یک شرکت با استفاده از روش بازاریابی محتوایی می‏تواند تمامی ویژگی‎های محصولات خود را در اختیار مصرف کنندگان قرار دهد و آنها را در انتخاب سریعتر بهترین برند کمک کند. در عین حال نباید از کیفیت محتوا غافل شد چرا که هر محتوایی قابلیت جذب مشتریان را ندارد.

نحوه تولید محتوا برای بازاریابی

تولید محتوا به شکل تخصصی و توسط کارشناسان این حوزه انجام می‏شود و نمی توان بسادگی در این حوزه فعالیت کرد. تولید محتوا نیازمند مواردی از جمله آشنایی با اصول بازاریابی، مهارت نوشتن و شناخت مخاطبان و مشتریان است و می‏تواند در مجلات، نشریات، کاتالوگ و … منتشر شود. اما متداولترین نوع تولید محتوا در وب سایتها منتشر می شود که باید با توجه به اصول بهینه سازی موتورهای جستجو صورت بگیرد. تولید محتوا برای بازاریابی اینترنتی نیازمند شرایط خاصی است که عبارتند از:

  • پرهیز از کپی برداری و بارگذاری محتواهای تکراری
  • جمع آوری اطلاعات متناسب با محصولات و خدمات شرکت
  • شناخت نیازهای واقعی مشتریان و نشر محتواهایی متناسب با نیاز آنان
  • بهینه سازی وب سایت و توجه به تمامی تکنیک های بهینه سازی سایت
  • توانایی تحلیل و آنالیز سایت و بررسی بازخورد مشتریان نسبت به محتواها

تفاوت بازاریابی محتوا و تبلیغات

برخی بر این تصورند که بازاریابی محتوا همان تبلیغات است که باید گفت تبلیغات با اغراق و خلاصه گویی همراه است. در حالی که در معرفی محصولات از شعارهای نمادین و جملات توصیفی استفاده می‏شود. اما در بازاریابی محتوا، موضوع مورد نظر برای مشتریان شفاف سازی می‏شود که حالت تهاجمی ندارد و کاربران با اختیار خود به سمت آن روانه می شوند.

در بازاریابی محتوایی، شعار، تعریف و تمجید یک کالا جایگاهی ندارد و آنچه بیان می‏شود مبتنی بر حقیقت است و به همین دلیل مخاطب نسبت به تمامی نقاط مثبت و منفی محصولات اطلاع کامل پیدا می کند. این روش دارای تبلیغات مستتر و پنهان است که مشتری را برای خرید بهتر، کمک می کند. اما به طور مستقیم او را برای خرید محصولات یک شرکت خاص دعوت نمی کند.

انواع بازاریابی محتوا

  • ایمیل مارکتینگ: در این روش خلاصه ای از محتوای سایت به صورت مجزا از طریق ایمیل برای کاربران ارسال می شود.
  • بازاریابی محتوا در وب سایت: در این روش، محتواها به صورت کامل، تمامی مشخصه ها و ویژگی های یک محصول را برای مشتریان شرح و می دهد.
  • بازاریابی محتوا در رسانه های اجتماعی: در این روش با راه اندازی کمپین هایی تبلیغاتی، محتواهای سایت که خلاصه ای از محتوای یک صفحه است، در آنها منتشر می‏شود و در انتها نیز لینک و آدرس صفحه قرار می‏گیرد.

نکاتی مهم در تولید محتوا

از آنجایی که تولید محتوای سایت با هدف بازاریابی صورت می گیرد، رعایت برخی نکات ضرورت دارد که در زیر به بررسی برخی از آنها می پردازیم:

  • تولید محتوا با استفاده از منابع معتبر: در تولید محتوا، استفاده از منابع معتبر و موثق یک الزام است. تمام اطلاعاتی که در اختیار کاربران قرار می‏گیرد، باید دقیق و منطبق بر واقعیت باشند. چرا که شایعه پراکنی، استفاده از گفته های عامیانه بدون هیچ منبع موثق و … مخاطبان را نسبت به محتوا بی اعتماد کرده و در نتیجه به جای تاثیرگذاری مثبت تولید محتوا، از یک سو موجب انتشار اخبار و اطلاعات خلاف واقع در جامعه شده و از سوی دیگر مشتریان با پی بردن به غیرواقعی بودن محتوا، از ورود به وب سایت خودداری می کنند.
  • تولید محتواهای مفید: با توجه به افزایش تعداد کاربران اینترنتی، در حال حاضر حجم وسیعی از اطلاعات و محتواها در وب سایت ها و شبکه های اجتماعی منتشر می شود که این امر مخاطبان را دچار سردرگمی و ابهام می‏کند. از سوی دیگر، توانایی رقابت با محتواهای مشابه به منظور تاثیرگذاری بر مخاطبان، نیز یک نکته مهم در زمان تولید محتوا است. به همین دلیل تولید محتوای مفید که بتواند به نیازهای مخاطبان پاسخ دهد، اهمیت پیدا می کند.
  • زیبایی برای جذب مخاطبان: استفاده از طرح های گرافیکی و رنگ بندی‎ها، یکی از اصول اولیه برای بازاریابی محتوا است که در این زمینه تصاویر می‏توانند موثر واقع شوند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 1 =