آموزش وردپرس قالب وردپرس قالب رايگان وردپرس درس وردپرس
تولید محتوا چیست و نکاتی که به آن کمتر توجه می شود کدامند؟

تولید محتوا چیست و نکاتی که به آن کمتر توجه می شود کدامند؟

چگونه فعالیت کاربران را در سایت خود افزایش دهیم؟
فروردین ۲۳, ۱۳۹۵
تولید محتوای ویدیویی
فروردین ۲۹, ۱۳۹۵

نکاتی درباره تولید محتوا | تولید محتوا | محتوای سایت

مجموعه مفاهیمی که به وسیله روش های مختلفی از قبیل متن، عکس، فیلم، صوت و … به مخاطب پیام یا پیام‌هایی را منتقل می کندد، محتوا گفته می شود و به فرایند ایجاد و ارائه‌ی این مفاهیم را تولید محتوا می گویند تولید محتوا تاریخچه‌ایی به درازای عمر بشر دارد که از زمان نوشتن پیغام بشر بر روی دیواره غارها، محتواها تولید شده اند. بنابراین در هر زمانی به شیوه‌های مختلف محتوا تولید شده است. در حال حاضر که اینترنت به جزء لاینفک زندگی تبدیل شده، محتوا نیز به روش الکترونیک تولید و در فضای وب منتشر می شود.

هدف اصلی از تولید محتوا انتقال دانش و اطلاعات به مخاطبان است. در عصر فناوری اطلاعات که دانش تولید شده به راحتی در دسترس عموم قرار می‌گیرد، تولید محتوا نیز حائز اهمیت است و نقش زیادی در اطلاع رسانی ایفا می کند. زیرا در رشد دانایی و گسترش فهم در میان عامه مردم نقش مهمی را بر عهده دارد. دانش و فهمی که توسط محتواها در جامعه ایجاد می شود، می‌تواند منبع ثروت و درآمد باشد. البته برخی برای سرگرمی و به صورت رایگان به سمت تولید محتوا روی آورده اند که در مقابل قشر غالب قرار می گیرند. قشر غالب هدف خود را از تولید محتوا، تجارت و کسب سود عنوان می کنند.

یک نکته مهم در پروژه تولید محتوا، وجود شخصی حقیقی به نام مخاطب است که محتوای تولیدی به منظور انتقال پیام و اطلاعات به او صورت می گیرد و با وجود اوست که محتوا معنا و مفهوم خود را پیدا می کند. بنابراین می توان گفت اهمیت و ارزش مخاطب و جلب رضایت او در تولید محتوا، در اولویت قرار می گیرد. محتوا باید مطابق با نیازها، خواست‌ها، نظرات و علایق مخاطب باشد. به همین دلیل در تولید محتوا باید به این نکته توجه شود که محتوا برای چه کسی تولید می‌شود و چگونه می‌توان رضایت خواننده را جلب کرد.

در این رابطه برای تولید یک محتوای خوب باید ماژول های زیر را مدنظر قرار داد:

  • شناخت نیازها و علایق مخاطب
  • انتخاب موضوع متناسب با توجه به نیازهای مخاطب مورد هدف
  • برآورد و بررسی نتایج بازدهی محتوای تولید شده و تاثیر آن بر مخاطب
  • انتخاب بهترین روش ارائه محتوا با توجه به نیازها و سلقه مخاطب و همچنین نوع محتوای موجود برای ارائه

لازم به ذکر است که یکی از منابع تولید محتوا، مخاطب است. به این صورت که مطالب موجود در وبلاگ‎ها‎، ویکی‎ها‎، بحث و تبادل نظرهای موجود در شبکه‌های اجتماعی مختلف، متن چتها، تصاویر و ویدیوهای می تواند توسط مخاطبان به اشتراک گذاشته شوند. از طریق این محتواها می توان ایده های نابی را در تولید محتوا استخراج و استفاده کرد.

زمانی که از مطالب و نظرات مخاطبان به طور مستقیم در تولید محتوای سایت استفاده می شود، کاربران را درگیر و جذب و آنها را از حالت کاربران منفعل به افرادی فعال تبدیل می کند. در حال حاضر می‌توان محتوا را با توجه به نوع مخاطبان، روش و مشخصات تولید به انواع مختلفی تقسیم کرد که عبارتند از: نوشته‌های متنی، ویدیوها، تصاویر، صوت و صدا و نرم‌افزارها، انیمیشن، پادکست، لوگو یا آرم، اسلاید، صفحه‌بندی و اتوران و … که به روش های مختلف در تولید محتوای سایت استفاده می شوند و هریک می‌توانند حاوی و منتقل کننده پیام های زیادی به مخاطبان باشند.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − هشت =