آموزش وردپرس قالب وردپرس قالب رايگان وردپرس درس وردپرس
روشهای تولید محتوا

روشهای تولید محتوا

تولید محتوا روشی نوین در بازاریابی
اردیبهشت ۵, ۱۳۹۵
تولید محتوای الکترونیکی آموزشی
اردیبهشت ۷, ۱۳۹۵

 تولید محتوا

تولید محتوا یکی از مهمترین قسمت های کسب و کارهای اینترنتی است. به طوری که امروزه تنها با تولید محتوا در زمینه‌های مختلف می توان راه های موفقیت یک شرکت را هموار کرد. ضمن اینکه چرخ زندگی بشر با محتواها و اطلاعات در حرکت است و انسان نسبت به هر پدیده ای که در اطرافش وجود دارد، به کسب آگاهی و دانش نیاز دارد. این در حالی است که محتواها نیز در راستای افزایش آگاهی و دانش در مورد مسائل و پدیده های مختلف صورت می گیرد.

در حال حاضر فناوری اطلاعات و اینترنت در هر خانه ای حضور دارد و میزان کاربران اینترنتی به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است. در این راستا وب سایت ها نقش مهمی را ایفا می کنند و از جزئی ترین مباحث روز تا کلان‌ترین موضوعات در وب سایت ها مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. به همین دلیل وب سایتها برای دوام و بقای خود نیازمند تولید محتوا هستند، آن هم محتواهای جدیدی که بدون کپی برداری منتشر شده باشد.

روشهای تولید محتوا کدامند؟

تولید محتوا به اشکال مختلفی صورت می گیرد که شامل موارد زیر است:

 ۱- تالیف

تالیف به معنا سرهم بندی و قرار دادن مطالب مرتبط با هم در کنار یکدیگر است که در یک مجموعه آورده می شوند. در این روش تولید محتوا، آگاهی و دانش پیشین نویسنده در یک زمینه خاص اهمیت دارد و زمانی که نویسنده وارد زمینه های تخصص می شود، باید دارای تجربه بوده و به راحتی بتواند چندین مطلب را در کنار یکدیگر قرار دهد. در این روش، نویسنده علاوه بر دانسته‌ها و علم خود از دیگر مطالب نیز استفاده و سپس آنها ویرایش و ساماندهی می کند. محتواهای تالیفی می‌توانند آموزشی یا خبری باشند و در هر صورت برای مخاطب مفید و مثمر ثمر واقع شوند.

 ۲- ترجمه مطالب خارجی

ترجمه مطالب و محتواهای خارجی نیز یکی دیگر از بهترین روشهای تولید محتوای جدید و بکر است. محتوای سایت تولید شده از طریق ترجمه و در صدر موتورهای جستجو قرار می‌گیرد. پیدا کردن محتواهای خارجی می تواند از طریق مشاهده سایتهای انگلیسی زبان با موضوعات خاص صورت بگیرد. با برگرداندن این محتوا به زبان خود، می توان آنها را در اختیار مخاطبان قرار داد. بی شک این روش تولید محتوا در جذب کاربران نقش موثری را ایفا می کند.

 ۳- جمع‌آوری مطالب

در روش جمع آوری مطالب، تولید محتوا تنها با گردآوری مطالب موجود با موضوع مشخص انجام می شود. نویسنده و کپی رایتر می‌تواند با استفاده از کتابها و مجلات، سایتها، سمینارها و سخنرانی‌های مختلف، محتوایی را که متناسب با حرفه‌ اوست گردآوری و سپس ویرایش کرده و در اختیار کاربران قرار دهد. ذکر منابع در این روش می‌تواند علمی و دقیق بودن متن را برای خواننده و مخاطب آشکار و به جذب کاربران بیشتر کمک کند.

 ۵- گفت‌و‌گو و مصاحبه

یکی دیگر از بهترین روش های تولید محتوا، مصاحبه با متخصصین، صاحب نظران و افراد موفق در یک موضوع خاص است. در این روش فرد متخصص به پرسش‌های از قبیل تدوین ‌شده‌، پاسخ‌های دقیق و علمی می‌دهد. پاسخ های او نیز به عنوان محتوا استفاده می شوند. در این روش هم می توان به شناخته شدن فرد مصاحبه شونده کمک کرد و هم تجربیات و دانش او را در اختیار کاربران قرار داد. از سوی دیگر محتوایی بی همتا و تک تولید می‌شود که برای بازدیدکننده جذابیت خاصی دارد.

بنابراین این شیوه تولید محتوا برای تمام افراد درگیر مفید است. ضمن اینکه برای تولید این نوع محتوا می‌توان از کاربران درخواست کرد تا سوالات خود را مطرح کرده و پاسخ خود را دریافت کنن. این مساله موجب مشارکت کاربران در تولید محتوا و همچنین تولید محتوا مطابق با میل آنها می شود.

 ۶- پرسش و پاسخ با کاربران

در سایت می‌توان بخشی را به پرسش و پاسخ با کاربران اختصاص داد که در این صورت مدیر سایت باید به سوالات کاربران در زمینه‌های مختلف مستقیما پاسخ ‌دهد و ضمن راهنمایی آنها، محتوای غیر تکراری و مفید تولید کند. به گونه ای که مخاطبان دیگر هم، با خواندن این مطالب به بازدیدکنندگان وفادار سایت مبدل شده و همیشه منتظر پاسخ‌های مفید و کاربردی موجود در قسمت مورد نظر باشند.

 ۷- تحقیق‌های میدانی

در شیوه تولید محتوا به صورت تحقیق میدانی، نویسنده یا محقق برای تولید محتوا باید به دل جامعه رفته و اقدام به نظرسنجی و تحقیقات جمعیتی کند. در این روش برای برخی حرفه‌ها و در بعضی زمینه‌ها محتوای کاربردی فوق‌العاده‌ایی تولید می‌شود. نتایج به دست آمده از این تحقیقات به طور دقیق تجزیه و تحلیل می شود که سرانجام می تواند برای حل یک مشکل از آن استفاده کرده و یا مقالات دیگری را از آن استخراج کرد.

 ۸- ویرایش و بازنویسی

ضعیف ترین نوع محتوا، بازنویسی و ویرایش محتواست. در این روش تولید محتوا، مطالب سایر وب سایتها هدف گرفته و با ویرایش و اصلاح آنها، مطلب جدیدی تولید می شود. البته اصل موضوع همانی است که در وب سایت اول بیان شده است. در روش بازنویسی و ویرایش، نویسنده مطالب موجود را با زبانی شیواتر، بدون غلط، با گیرایی و جذابیت بیشتر و با همان بار معنایی در اختیار کاربران قرار می دهد.

نکاتی در تولید محتوا

تمامی شیوه های تولید محتوا که ذکر شد، در کنار یکدیگر می توانند استفاده شوند. برخی از روش ها با وجودی که سختی کار بیشتری دارند اما در نهایت محتواهای بهتری بدست می دهند. روش های اسانتر و مبتدی نیز وجود دارد که می تواند به مدیران وب سایت ها کمک کند. در تولید محتوا برخی نکات اهمیت زیادی دارند که به آنالیز سایت نیز کمک می کند. از جمله این نکات:

  • محتوای تولید شده باید متناسب با حوزه فعالیت وب سایت باشد.
  • محتوا باید منتقل کننده یک پیام و مجموعه ای از هنجارها و ارزش‌‌ها باشد.
  • محتوای سایت باید متناسب با خواست و نیازهای کاربران باشد و بتواند اطلاعات مفیدی در رابطه با مسائل و پدیده ها مختلف در اختیار آنها قرار دهد.
  • محتواهای سایت باید بتوانند اعتماد مخاطبان و کاربران را جلب کنند.
  • محتواهایی سایت باید بتوانند وب سایت را در میان رقبا به قدرت اول تبدیل کند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 15 =