آموزش وردپرس قالب وردپرس قالب رايگان وردپرس درس وردپرس
منظور از تولید محتوای هدفمند چیست؟

منظور از تولید محتوای هدفمند چیست؟

چگونه برای تولید محتوا موضوع انتخاب کنیم؟
فروردین ۱۷, ۱۳۹۵
تاثیر اینفوگرافی بر محتوای سایت چگونه است؟
فروردین ۲۲, ۱۳۹۵

تولید محتوای هدفمند | تولید محتوا | محتوا

محتواهایی که در وب سایت ها بارگذاری می‎شوند، همگی مطلوب کاربران نیستند و گاهی نیز نمی توانند پیام مدیران را منتقل کنند. این نوع محتواها فاقد خصیصه هدفمندی هستند. در این رابطه به محتواهایی هدفمند گفته می‎شوند که بر ایجاد و انتشار مطالبی ارزشمند و مرتبط با هدف مخاطبان مبتنی باشد. برای این نوع محتواها اصول خاصی وجود دارد که عبارتند از:

  • مشخص بودن برنامه زمانی برای تولید محتوا

برای تولید محتوای هدفمند نیاز به فکر کردن و صرف زمان و انرژی زیاد نخواهد بود. به این معنا که محتوای هدفمند دارای یک برنامه و استراتژی مشخص شده است. یعنی از ابتدا نحوه تولید و موضوعات آن ها تعیین شده است. در این نوع محتوا ابتدا هدف از تولید محتوا مشخص و سپس طیف وسیعی از سرفصل ها بر اساس آن در نظر گرفته می‎شود. سرفصل ها تعیین کننده موضوعات محتواها خواهند بود.

  • قابلیت برانگیختن احساسات بازدیدکنندگان

جذابیت از دیگر مشخصه های یک محتوای هدفمند است. محتواهایی که با هدف تولید می‎شوند در راستای انتقال یک پیام مشخص حرکت می‎کنند. از اینرو باید بتوانند خواننده را تحت تاثیر خود قرار دهند. در صورتی که محتوا از جذابیت کافی برخوردار باشد می‎تواند حس کنجکاوی را در کاربر برانگیزد.

  • داشتن راهبرد محتوایی

داشتن یه استراتژی و راهبرد محتوایی که راهنمای مسیر تولید محتوا باشد، یکی دیگر از الزامات تولید محتوای هدفمند است. این امر مانع از تولید محتواهای تصادفی و بی هدف می‎شود. در نتیجه تمامی محتواهای تولید شده با هم هماهنگ می‎شوند.

  • تولید محتوا توسط افراد متخصص

محتواهای هدفمند با سایر محتواها تفاوت اساسی دارند. این نوع محتواها نیاز به تخصص ویژه ای دارند و نمی توان تولید آن را به هر کسی محول کرد. برای تولید محتوای هدفمند مجموعه از مهارتها از قبیل ترجمه، ویراستاری، خلاقیت و ایده پردازی و … نیاز است که تنها برخی از افراد واجد این مهارتها هستند.

  • تمرکز بر روی مخاطب

محتوای هدفمند بر روی مخاطب و نیاز اصلی وی تمرکز می‎کند. ممکن است هدف از تولید محتوای سایت بازاریابی باشد. در صورتی که محتوا به شکل معمولی و ابتدایی تولید شود، بیشتر از آنکه بر روی مخاطب تکیه کند، هدف اصلی خود را تبلیغات و معرفی محصولات و کالاها قرار می‎دهد. اما در نهایت هدف اصلی بدست نخواهد آمد زیرا بر بخش اصلی تولید محتوا، یعنی نیاز مخاطب بی توجه بوده است.

  • فهرست بندی اهداف تولید محتوا

با توجه به اینکه خصیصه اصلی محتوای هدفمند، کسب نتایج مطلوب و در نتیجه افزایش راندمان کاری است، در تولید محتوای هدفمند توجه ویژه ای به نتایج نهایی می‎شود. در اینجا شاید بررسی و امکان سنجی برای ارزیابی نتایج نهایی محتوا کارساز باشد. فهرست کردن نتایج و پیامدهای قابل پیش بینی در تولید محتواهای هدفمند، در جهت دهی آنها تاثیر زیادی دارد.

  • داشتن منابع موثق

تولید محتواهای هدفمند از طریق منابع موثق و دسته اول انجام می‎شود. قرار دادن مطالب علمی، منطقی و منطبق بر واقعیت یکی از ویژگی های این نوع محتواهاست. بنابراین در تولید این نوع محتواها تلاش می‎شود تا از کتاب، مجلات، سخنرانی، مصاحبه های حضوری، متون خارجی و …. استفاده شود.

  • بررسی رقبا

با توجه به اینکه هیچ محتوایی در انحصار هیچ شرکت یا سازمانی نیست و ممکن است برای یک موضوع چندین شرکت به طور همزمان فعالیت داشته باشند، «رقابت» اصلی پذیرفته شده است. اما آنچه تعیین کننده برتری و رتبه بندی میان چندین شرکت است، قابلیت تولید محتواهای متمایز است. به همین دلیل محتواهای هدفمند متفاوت از سایر رقبا تولید می‎شوند. ضمن اینکه در تولید آنها اسلوب های اصلی مد نظر قرار می‎گیرد. برای مثال در تولید محتواهای مربوط به «بهینه سازی وب سایت» مواردی از قبیل نقش موتورهای جستجو، طراحی سایت، ارتقا رتبه سایت و …. جزء ذاتی تولید محتوا هستند اما چگونگی شرح و توصیف این موارد بسته به نظر نویسنده خواهد بود.

  • بررسی نیازهای واقعی کاربران

با توجه به اینکه کاربران نقش مهمی را در افزایش اعتبار محتواها ایفا می‎کنند، نیازهای آنان باید در زمان تولید محتوا مد نظر قرار بگیرد. برای دستیابی به خواست واقعی آنان می‎توان از طریق شبکه های اجتماعی، قرار دادن قسمت نظردهی در وب سایت و در زیر محتوا و … عمل کرد. از سوی دیگر محتواهای جدید را از طریق کمپین های تبلیغاتی در شبکه های اجتماعی به اطلاع کاربران رساند. محتواهای هدفمند تاثیرگذاری بر مخاطب را سرلوحه کار خود قرار می‎دهد. بنابراین تولیدکنندگان این نوع محتواها تلاش می‎کنند تا به هر نحوی میزان خواننده ها را افزایش دهند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × دو =