آموزش وردپرس قالب وردپرس قالب رايگان وردپرس درس وردپرس
چرا محتوا پادشاه است؟

چرا محتوا پادشاه است؟

چگونه تولید محتوا کنیم؟
فروردین ۹, ۱۳۹۵
با محتوای قدیمی وب سایت خود چه کنیم
فروردین ۱۶, ۱۳۹۵

محتوا پادشاه

در دهه ۱۹۵۰ شبکه اطلاع رسانی اینترنت پا به عرصه وجود نهاد. در این زمان اینترنت تنها برای ثبت برخی اطلاعات مهم استفاده می‎شد. اما پس از اینکه Tim Berners-Lee و همکارانش در آزمایشگاه تحقیقاتی CERN به دنبال راهی برای مرتبط کردن اسناد به یکدیگر بودند، از ابرمتن یا hypertext بهره بردند که سرآغاز شکل گیری وب سایت ها بود. سرانجام با پیدایش Mosaic با نسخه پیشگام از کاوشگر Netscape برای مدیریت و انتقال فایل‎ها،‎ تحولی بزرگی رخ داد.

بهره گیری از این مدل برپایه صفحه، ابرلینک و ابرمتن در انتقال و به اشتراک گذاری اطلاعات در Mosaic معرفی شد که پس از آن نیز فرایند Netscape آغاز شد. در همین زمان بود که محتوا نیز کم کم به دنیای اینترنت راه پیدا کرد و وب سایتها راه اندازی شدند. در وب سایت‎های‎ اولیه اطلاعات مختصری در اختیار کاربران قرار می‎گرفت. تا اینکه حجم کار گسترش پیدا کرد و از اطلاعات موجز، به محتواهای گسترده وب مبدل شد.

محتوای سایت

محتوای سایت تحت سیطره صفحه سایت است که در آن حجم وسیعی از اطلاعات منتشر می‎شود. صفحات به منظور استفاده از لینک کردن صفحات، اطلاعات مقالات، نتایج تحقیقات و … به کار گرفته شدند. در اواخر دهه ۱۹۹۰ تولید محتوای سایت به یک موضوع مهم مبدل گردید به طوری که باید در لابه لای محتوا، مطالب علمی کسب کرد. در عین حال لینک دادن مقالات به سایر وب سایت‎ها‎ی معتبر، یک موضوع مهم بود.

برای هر فردی که در زمینه تولید محتوای سایت فعالیت می کرد و قصد داشتن یک صفحه Mosaic را داشت، مفهوم home page و سپس مفهوم page شکل گرفت. لینک دادن به سایر صفحات با این هدف انجام می‎شد تا کاربران از طریق محتوای یک صفحه به دیگر کارهای علمی و تحقیقاتی آن سایت دسترسی پیدا کنند.

اهمیت محتوا

بنابر نظریه اهمیت محتوا در نمایش وب سایت و نقش آن در بهینه سازی و سئوی سایت، باید گفت که محتوا عامل اصلی رتبه سایت است. برای این گفته می‎توان چندین دلیل ذکر کرد؛ اول اینکه محتوا عامل اصلی استفاده کاربران از وب سایت‎ها‎ست. به این معنای تمامی کسانی که خود را به عنوان کاربر اینترنتی معرفی می‎کنند، مطالعه مطالب و محتوای سایت را علت اصلی ورود به شبکه اینترنتی عنوان کرده اند.

دوم اینکه محتوا به عنوان نماینده وب سایت در نزد موتورهای جستجو عمل می کند. به این معنا که موتورهای جستجو برای رتبه بندی وب سایت‎ها‎ از طریق محتوا عمل می‎کند. بنابراین به هر میزان که محتوای سایت باکیفیت تر و مبتنی بر اصل بهینه سازی تولید شده باشد، رتبه سایت نزد موتورهای جستجو افزایش می‎یابد. اما در کنار محتوای وب باید از کدهای اچ تی ام ال (HTML) به عنوان یکی از مهمترین بخش‎ها‎ی محتوا یاد کرد.

محتوای وب HTML

با وجود تلاش برای تولید محتوای سایت به بهترین شکل ممکن و ساخت صفحات متعدد برای ارائه انواع داده‎ها‎، استفاده از قالب HTML اهمیت پیدا می‎کند زیرا داده‎ها‎ باید در قالب این کدها قرار بگیرند تا قابلیت انتشار پیدا کنند. موتورهای جستجو دربرگیرنده محتوایHTML  هستند که هدف اصلی آنها به نمایش گذاشتن اطلاعات از سراسر وب سایت است. بنابراین یکی از در کنار فرآیند تولید محتوا فاکتورهای مهم برای رتبه سایت، استفاده از محتوای وب HTML است.

آیا محتوا پادشاه است؟

سایت‎ها‎ بدون داشتن تولید محتوا هیچ چیز برای عرضه به بازدیدکنندگان ندارند. به این معنا که سایت تنها در چندین صفحه سفید خلاصه می‎شود که بازدیدکننده را خسته کرده و بدون اتلاف وقت صفحه را ترک می‎کند. زیرا آنچه برای بازدیدکننده اهمیت دارد مطالعه مطالب، تصاویر، دانلود کلیپ‎ها‎ی صوتی، تصویری، دانلود بازی‎ها‎ی آنلاین و … است و غیر از این برای آنها اهمیتی نخواهد داشت.

محتوا معیار اصلی برای رتبه بندی وب سایت‎ها‎ در صفحات نتایج جستجو است. به هر میزان که یک وبمستر در تولید محتوای سایت موفقتر عمل کند، بی شک شانس بیشتری برای موفقیت خواهد داشت. بدون داشتن محتوای سایت، موتورهای جستجو قادر به پیدا کردن وب سایت نخواهند بود. با این حال هر نوع محتوایی مفید نیست و باید گفت محتوای متفاوت براساس انتخاب کاربر اهمیت پیدا می‎کند.

ویژگیهای محتوای مطلوب کاربران و موتورهای جستجو

  • ارائه اطلاعات مفید و علمی مرتبط با عنوان محتوا
  • داشتن اطلاعات کافی در زمان تولید محتوای سایت
  • استفاده درست و منطقی از کلمات کلیدی برای موتورهای جستجو
  • ایجاد خلاقیت در محتوای سایت و اضافه کردن مطالب جدید به محتوا برای متمایز شدن از سایر وب سایتها

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 3 =