آموزش وردپرس قالب وردپرس قالب رايگان وردپرس درس وردپرس
گوگل از محتوای تکراری متنفر است

گوگل از محتوای تکراری متنفر است

تاثیر کلمات کلیدی در تولید محتوای سایت
دی ۲۶, ۱۳۹۴
تاثیر شبکه‎ های اجتماعی بر رتبه سایت
بهمن ۳, ۱۳۹۴

محتوای تکراری چیست؟

محتواهای تکراری به دو شکل هستند:

  • محتوای تکراری صفحات
  • محتوای تکراری از سایر سایت‏ها‎

محتوای تکراری صفحات

محتوای تکراری زمانی ایجاد می‎شود که چندین صفحه در یک سایت، URL‏ها‎ی متفاوتی داشته باشند اما مطالبی که در آنها قرار گرفته، یکسان باشد. موتور های جستجو بویژه گوگل، هر URL را یک صفحه منفک در نظر می‎گیرد. برای مثال دو URL زیر هر کدام یک صفحه محاسبه می‎شوند:

در لینک اول، در رابطه با «نحوه برون سپاری تامین محتوای سایت» صحبت به میان آمده در حالی که موضوع در لینک دوم، «نحوه آپدیت کردن سایت و تعداد انجام آن در مدت زمان مشخص»، مطالبی عنوان شده است. حال تصور کنید در دو لینک مزبور، در رابطه با یک موضوع بحث شود و یا محتوا بصورت تکراری درج شده باشد. در این صورت گوگل آن را محتوای تکراری محسوب می‎کند. همچنین ممکن است محتواهای متفاوتی در دو صفحه منتشر شود اما از آنجا که URL یکسان دارند، گوگل آنها را یکسان می‎پندارد. این امر وب سایت را از بهینه سازی دور ساخته و در نتیجه رتبه آن را تنزل می‎دهد.

محتوای تکراری از سایر سایت‏ها

محتوای تکراری از سایر سایت‏ها‎ به معنای محتوایی است که بواسطه کپی برداری بدون تغییر و ویرایش در سایت بارگذاری می‎شود. برخی سایت ها اقدام به کارهای غیرمنصفانه از قبیل برداشتن محتوای یک سایت دیگر می‎کنند که این امر برای گوگل خوشایند نیست زیرا هنگام رتبه بندی سایت‏ها،‎ گیج می‎شود. در حال حاضر این مشکل برای گوگل برطرف شده است. این موتور جستجو، برای رتبه بندی سایت‏ها‎یی که محتوا یکسان دارند، سایتی که محتوای خود را در تاریخ قدیمی تری منتشر کرده است را نشان و رتبه پایینتری را به سایر سایت‏ها‎ی کپی بردار می‎دهد. گاهی گوگل، سایت‏ها‎یی که در تمامی صفحات خود از محتوای تکراری استفاده کرده اند را از دسترس کاربران خارج می‎کند. در اصطلاح به این کار بلاک کردن سایت های کپی بردار گفته می‏شود.

چگونه محتوای تکراری ایجاد میشود؟

محتوای تکراری مشکلاتی را برای سایت بوجود می‎آورد که علت بوجود آمدن می تواند ناشی از:

  • تعدد مدیران سایت و عدم هماهنگی میان آن‎ها در تولید محتوای سایت
  • افتادن فاصله طولانی در تولید محتواهای سایت که موجب فراموشی نسبت به یک موضوع شده و در نتیجه محتوای جدید با موضوع قبلی، تولید می‎شود.
  • ناتوانی در مدیریت صحیح سایت و تولید محتوا بدون برنامه ریزی قبلی
  • داشتن نسخه چاپی صفحات و ایندکس شدن این صفحه توسط گوگل
  • استفاده از Session Id برای بیان اعداد و ارقام که بیشتر در فروشگاه‏ها‎ی اینترنتی رخ می‎دهد
  • استفاده از تصاویر صفحات دیگر بدون تغییر Alt و Name
  • قرار دادن اینفوگرافیک و ویدئو‏ها‎ بدون کدهای فراخوان صحیح

علت نفرت گوگل از محتوای تکراری

  • محتوای تکراری، گوگل را دچار ابهام کرده و از رتبه بندی سایت باز می‎دارد. چرا که این موتور جستجو، نمی تواند ارتباط بین URLها و صفحات را پیدا کند و در نتیجه دچار ابهام می‎شود. گوگل در نتایج جستجو، جهت بالا نگه داشتن کیفیت، هیچ‎گاه دو صفحه یکسان را در SERP فهرست نمی کند. علاوه بر این، ممکن است رتبه بندی صفحات سایت نیز با مشکل مواجه ‎شود. به این معنا که گوگل نمی تواند بین دو صفحه با لینک مختلف و محتوای یکسان تمایز قائل شود و در نتیجه برای آنها رتبه ای در نظر نمی‎گیرد. این امر موجب تنزل ترافیک صفحات شده که به تبع آن رتبه سایت نیز کاهش می‎یابد.
  • با افزایش تعداد صفحات تکراری، روبات‏ها‎ی گوگل مجبور به صرف کردن وقت بیشتری برای شناسایی و ایندکس صفحات می‎کنند. این امر زمانبر است و کاربران باید مدت بیشتری را منتظر صفحه نتایج جستجو باشند. از آنجا که گوگل نیاز و خواست کاربران را در اولویت قرار می‎دهد، لذا امکان بررسی تمامی صفحات را ندارد و به جای صرف کردن وقت خود برای چندین صفحه تکراری، آن را به کلی حذف کرده و به سراغ وب سایت دیگری می‎رود. این امر موجب پنهان شدن سایت از دید کاربران و در نتیجه کاهش رتبه سایت می‎شود.
  • علت دیگری که می‎توان برای نفرت گوگل از محتوای سایت عنوان کرد، خسته شدن کاربران از خواندن مطالب تکراری است. در حالت عادی، هیچکس دوست ندارد حرفهای تکراری بشنود. در فضای اینترنتی نیز کاربران به دنبال مطالب جدید هستند و از محتواهای تکراری بیزارند. زمانی که محتوای سایت تکراری باشد، بازدیدکننده را خسته کرده که مجبور به ترک صفحه می‎شود. این امر موجب کاهش سئو سایت شده که گوگل به احترام کاربران، سعی می‎کند سایت‏ها‎ی با محتواهای تکراری را از دسترس خارج نماید.

راه حل جلوگیری از تکرار محتوا

برای جلوگیری از محتوای تکراری بهتر است هر چند وقت یکبار فرآیند آنالیز سایت انجام شود. زمانی که مشخص شود در سایت محتوای تکراری وجود دارد باید برای رفع آن قدم برداشت. برای جلوگیری از محتوای تکراری چندین روش وجود دارد که در زیر به آنها می‎پردازیم:

  • استفاده از فن آوری AJAX
  • ذخیره پارامترهای در cookie
  • جایگزین کردن نتایج دریافتی از سرور با استفاده از اسکریپتها
  • ارسال پارامترها در request header با استفاده از اسکریپت در کد کلاینت
  • مشخص کردن محتوای تکراری برای موتورهای جستجو با استفاده از canonical در head فایل html

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − هفت =